8 rzeczy w Twojej sypialni, które rujnują Twój dobry sen

Sen sprawia, że nasz organizm regeneruje się fizycznie i psychicznie. Niedobór snu źle wpływa na nasze zdrowie i kondycję. Jeżeli jesteśmy niewyspani, mamy mało energii i kiepski nastrój, łatwiej też się denerwujemy. Bywa, że czujemy się często niewyspani, nie wiedząc, dlaczego. Nawet, jeżeli śpimy wystarczająco, jesteśmy senni i zmęczeni w ciągu dnia. Poznajcie kilka czynników, które źle wpływają na nasz sen.

Bałagan

Sypialnia to miejsce, gdzie powinieneś mieć warunki odpowiednie do relaksu i wyciszenia. Jeżeli w pomieszczeniu panuje nieład, ubrania są porozrzucane, na szafkach leżą przypadkowo zostawione tam przedmioty, dokumenty, nie zaśniesz spokojnie. Być może są ludzie, którym nie przeszkadza bałagan. Większość z nas jednak potrzebuje uporządkowanej, harmonijnej, estetycznej przestrzeni, aby spokojnie się odprężyć. Twój sen będzie tym lepszy, im bardziej będziesz przed snem zrelaksowany i wyciszony.

Niewygodny materac

Odpowiedni materac ma duży wpływ na komfort snu. To, czy będzie on miękki, czy twardy, zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji, chociaż więcej osób wysypia się dobrze na twardych materacach.

Z upływem czasu każdy materac staje się niewygodny, traci sprężystość, jego powierzchnia staje się nierówna. Zaleca się wymianę materaca co około 10 lat. Zużyty lub źle dobrany materac bardzo utrudnić nam dobry sen, może także powodować ból kręgosłupa w nocy i po przebudzeniu.

Źle dobrana poduszka

Wygodna, dobrana do indywidualnych potrzeb poduszka jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na jakość snu. Tak jak materac, odpowiada za prawidłową pozycję ciała w czasie nocnego odpoczynku. Zapewnia komfort snu, gdy jak najmniej naciska na głowę i szyję. Powinna mieć wypełnienie jak najlepszej jakości. Zużyta, zniekształcona i spłaszczona poduszka nie pozwoli Ci dobrze się wyspać. Poduszka, kołdra oraz pościel powinny być przewiewne, nie należy przykrywać się grubym kocem lub narzutą.

Za wysoka lub za niska temperatura w sypialni

Temperatura w sypialni to również bardzo indywidualna sprawa. Jednak powinna ona mieścić się w granicach 18 – 22 stopni Celsjusza. Latem, w czasie upałów, bardzo przydatna staje się klimatyzacja.

Brak świeżego powietrza

Sen w niewietrzonym, dusznym pomieszczeniu nie może być zdrowy. Należy przed snem otworzyć szeroko okno przynajmniej na 10 minut, nawet zimą, aby wpuścić świeże powietrze.

Duża ilość roślin doniczkowych

Różne są opinie na temat roślin w sypialni. W dzień produkują one tlen, a nocą go zużywają, więc nie powinniśmy ich mieć zbyt dużo. Niewskazane są rośliny o mocnym zapachu oraz silnie pylące, jak lilia, hiacynt czy oleander. Warto natomiast mieć w sypialni aloes, paproć lub lawendę.

Telewizor i komputer w sypialni

Aby zdrowo i mocno zasnąć, trzeba wcześniej odprężyć się i wyciszyć. Ekrany komputera, tableta czy telewizora nie ułatwiają tego. Poza tym emitowane z monitorów charakterystyczne, niebieskie światło wpływa niekorzystnie na wzrok oraz zaburza produkcję hormonu – melatoniny, która reguluje nasz rytm dobowy i pory snu.

Nieodpowiednie kolory

Nie wszyscy są zwolennikami psychologii kolorów, nie na każdego również kolory wywierają silny wpływ. Jednak sypialnia w ostrych, krzykliwych barwach nie będzie działać na nas uspokajająco. Zalecane są kolory spokojne, pastelowe. Na podstawie badań stwierdzono, że kolor sypialni ma wpływ na nasz sen nawet wówczas, gdy mamy zamknięte oczy. Potwierdzono również, że negatywnie na sen wpływają takie barwy, jak czerwień, fiolet, brąz, złoto i szarość. Nie używajmy ich więc w sypialni w nadmiarze.

 

    Dodaj komentarz