Jak pozycja podczas snu wpływa na nasze zdrowie?

Pozycja podczas snu jest bardzo ważna. Mało kto zdaje sobie sprawę, że dobre wstawanie po przebudzeniu jest uzależnione przede wszystkim od naszej pozycji podczas snu. Niewłaściwe ułożenie naszego ciała może powodować różne bóle, a nawet trwałe zniekształcenie kręgosłupa. Co ciekawe aż 41% ludzi śpi na boku, z podkurczonymi nogami. Czy to jest faktycznie najzdrowsza pozycja? Jeśli chcecie poznać odpowiedź, to zapraszam do lektury 🙂

Których pozycji unikać?

Chociaż zdecydowana większość śpi tak na boku, ale eksperci twierdzą, że jest ona szkodliwa. Podkurczone nogi mogą powodować bóle w stawach kolanowych. Dodatkowo taka pozycja uciska nasze płuca, przez co zdecydowanie trudniej oddychać. W konsekwencji tego organizm jest niedotleniony, przez co możemy budzić się niewyspani.

Inną szkodliwa pozycją jest spanie na brzuchu. Ułożenie naszych pleców i karku obciąża kręgosłup, przez co mogą nas boleć plecy. Mięśnie nie są w stanie się rozluźnić, a nacisk na żołądek może powodować problemy ze zgagą. Plusem takiego spania jest zapobieganie chrapaniu. Takim osobom zaleca się rezygnację z poduszki, by nie nadwyrężać pozycji głowy i szyi.

 

Jak spać, żeby się wyspać?

Najczęściej polecaną pozycją podczas snu jest spanie na plecach. Wówczas nasze naturalne ułożenie ciała nie obciąża karku i kręgosłupa, a mięśnie mogą się bez problemu rozluźnić. Jeśli dobierzemy poduszkę, która będzie unosić głowę, dolegliwości związane ze zgagą nie będą nam już dokuczać.

Dla osób chrapiących lub przeziębionych takie spanie jest nieodpowiednie. Ułożenie ciała powoduje zaleganie śluzu w zatokach, co wiąże się z utrudnionym oddychaniem.

Zdrowe jest też spanie na boku, ale pod warunkiem, że nasze nogi są zgięte lekko. Wtedy taka pozycja chroni kręgosłup i ułatwia oddychanie. Rekomendowana jest dla osób chrapiących i kobiet w ciąży. Spanie na lewym boku poprawia krążenie krwi, co pozytywnie wpływa zarówno na matkę, jak i na dziecko. Pozycja na boku jest polecana także osoby, które na co dzień mają problemy z zatokami. Zaleca się im również dodatkowe podparcie głowy.

 

Pozycja naszego snu a materac

Recepta na dobry sen to nie tylko odpowiednia pozycja. Istotną rolę odgrywa dobór odpowiedniego materaca i poduszki. Pamiętajcie, że materac nie może być ani za miękki, ani za twardy. Jeśli będzie za miękki, każda zmiana pozycji będzie wymagała naszego dodatkowego wysiłku. Twardy materac utrudnia krążenie w uciskanych miejscach, a mięśnie będą starały się utrzymać kręgosłup w odpowiedniej linii. Warto więc wybrać materac, który będzie umożliwiał regulację twardości. Materace wyposażone w termoelastyczną piankę dostosowuje się do kształtu naszego ciała i zapewnią zdrowy sen niezależnie od preferowanej pozycji.

Mało kto z nas śpi w jednej pozycji przez całą noc. Zmiany pozycji są zalecane, a nawet polepszają krążenie. Dlatego warto pamiętać, że pozycja i odpowiedni materac jest receptą na nasze samopoczucie po przebudzeniu i przespaną noc.

A Wy w jakiej pozycji śpicie? Podzielcie się swoimi opiniami na ten temat 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *